Queen Elisabeth Nationaal Park en Fort Portal

25-06-2017

Vanuit Bukomansimbi naar het Queen Elisabeth Nationaal Park

image4Vandaag stond er een lange autorit op het programma. In het busje hadden we nu voldoende ruimte, omdat de inhoud van alle grote tassen was achtergebleven in het district. Tijdens het rijden gebruik ik mijn tijd om stukjes te schrijven en indrukken op te doen van het landschap en de cultuur. Halverwege de reis hebben we een stukje door het Lake Mburo Park gereden. Het voelde als een soort bonus gamedrive, want al snel werden de eerste dieren gespot. We zagen een aantal hert soorten, bavianen en een groot aantal zebra´s. Nadat we wat gedronken hadden vervolgden we onze reis. Net voor het Queen Elisabeth Park stopten we en keken we uit over een gedeelte van het park op zoek naar olifanten en ander wild. Bij het inrijden van de vallei was het na een minuut of vijf al raak. In het hoge gras zagen we de eerste olifanten. We hadden de smaak goed te pakken en kozen ervoor om nog niet direct naar onze lodge te gaan, maar om nog wat verder door te rijden. We reden naar een groot meer en zagen daar buffels en nijlpaarden in het water. We kozen ervoor om van het legale pad af te gaan om dichterbij het meer te kunnen komen. Ik moet zeggen dat was best wel spannend, want ik ben gek op natuurdocumentaires en dacht terug aan momenten dat ik een nijlpaard een boot zag aanvallen. Gelukkig ging het goed en mocht het wel gebeurd zijn, dan hebben we natuurlijk een stoer verhaal voor het thuisfront. Het laatste stuk reden we in het donker en bij aankomst in de lodge werden we door werknemers van de lodge begeleidt naar onze slaapplaatsen. Alleen lopen mocht niet, want de nijlpaarden komen ´s avonds uit het water en doorkruisen regelmatig het terrein van de lodge op zoek naar voedzaam gras. Daarnaast gaf de bewaker aan dat er ook wel eens olifanten, leeuwen en hyena´s worden gesignaleerd. Na een lekkere douche in het donker achter de slaapplek had ik achteraf wel zoiets dat ik bij een volgende keer douchen wel even moet zorgen voor een lamp, want je kan bezoek krijgen van kruipende en ongewenste gasten.

Deze dag voelde als een bonus en beloofde veel goeds voor de gamedrives van morgen en overmorgen vroeg.

Ook op de Go Ahead Eagles kunnen jullie stukjes vinden over onze reis, www.ga-eagles.nl  Op de site staan stukjes over onze reis, alleen kan het zijn doordat er elke keer ook andere nieuwsitems worden geplaatst dat je even moet zoeken.

26-06-2017

Met de auto en de boot op safari

image3Vandaag hebben we onze tijd vooral besteedt aan rondrijden en varen door het Queen Elisabeth Nationaal Park. Na het kopen van de kaartjes, op naam van Simone Holtkamp zijn we het park ingegaan. Mogelijk is Simone Holtkamp al eerder het park in gegaan en dacht de meneer die aan ons de kaartjes verkocht zo makkelijk het geld in zijn eigen zak te kunnen steken. We waren rond 9.00 uur in het park en dat is eigenlijk wat laat, want de echte actie vindt vooral plaats in de nacht en bij het ondergaan en opkomen van de zon. Toch hebben we deze dag heel veel dieren gezien vanuit de auto. In de namiddag hebben we een boottocht gemaakt op het kanaal die het Lake George en Lake Edward verbindt met elkaar. Tijdens de boottocht hebben we veel olifanten, nijlpaarden, buffels, wat krokodillen, varkens en vogels gezien. Vanaf het water konden we de dieren van dichtbij benaderen, wat super is. Op de weg terug naar de lodge zagen we ook nog een groep olifanten met daartussen een net geboren olifantje vanaf een meter of 15.

27-06-2017

Ochtend gamedrive en daarna op weg naar Fort Portal

image2De laatste ochtend in het natuurpark wilden we maximaal gebruiken. We hadden tot 8.45 uur de tijd om in het park te zijn, vandaar dat we al vroeg in het park wilden zijn. Bij de eerste zonnestralen waren wij al aanwezig en dat werd beloond. Er was een lokale gids met ons mee en net als de afgelopen dagen stond ik op de achterbank met mijn bovenlichaam uit het dak om zo veel mogelijk te kunnen zien van de omgeving. We zouden vandaag richting de mating ground gaan, waar de cobs (een antiloopsoort) zichzelf voortplanten en ook in grote getalen voorkomen. Na een kwartier rijden zagen we een hele grote kudde cobs, die allemaal erg alert waren en één bepaalde kant opliepen. De gids gaf aan een leeuw te zien die rustig achter de kudde cobs aanliep. De leeuw stak rustig en zonder angst de weg over vlak voor onze auto. Op het moment dat we de laatste ronde maakten zagen we nog een leeuw, die bij een gedode buffel lag. De leeuw lag ongeveer 200 meter van de weg rustig in het gras. We wilden er graag dichterbij komen, maar dat is in principe verboden gaf de gids aan. Na overleg met een lokale ranger mochten we voor 12.50 euro toch van de weg af. Deze lokale ranger rijdt het hele park door op zijn motor en kan gaan en staan waar hij maar wil. Zo’n baan zie ik in de toekomst ook wel zitten. image1Snel zijn we dichterbij gereden en hebben we de leeuw van dichtbij kunnen aanschouwen. Doordat er al andere auto’s op weg waren naar de plek waar de leeuw en de buffel lagen konden we niet te lang kijken, want dat leverde mogelijk problemen op. Onze chauffeur draaide de auto en reed snel terug naar de reguliere weg.

De lokale gids vertelde veel en woont zijn hele leven al in een dorp midden in het park. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de fauna en flora en zoog alles wat hij vertelde als een spons op. Ik wist dat nijlpaarden de gevaarlijkste dieren zijn van Afrika en dat bevestigde de gids. Per jaar worden er 3 á 4 dorpsgenoten van hem gedood door nijlpaarden. Ondanks dit gegeven blijven veel dorpsgenoten in houten kano’s het meer opgaan, om daar te vissen en geld te verdienen.

Na deze laatste gamedrive hebben we de spullen ingepakt en zijn we doorgereden naar Fort Portal. Fort Portal is een stad in het westen van Oeganda en ligt op zo’n 1500 meter hoog. Vanuit Fort Portal heb je een uitzicht op nog hogere bergen (tot ruim 5100 meter) die de grens vormen met de Republiek Congo. We hadden nog een tussenstop gemaakt bij een lokale imker en bij wat souvenirwinkels.

Morgenochtend gaan we een chimpansee trekking maken.